Station Ede-Wageningen
Project:

Station Ede-Wageningen

Opdrachtgever:

Aannemerscombinatie EdesPoort

Projectduur:

2021 - 2024

Inzet Aelbers:

10

Ede maakt zich klaar voor een groeiend aantal reizigers, bezoekers en inwoners. Door het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer rijden er straks meer treinen van en naar Ede-Wageningen. We verbeteren de verbinding met het openbaar vervoer en de doorstroming van het verkeer. ProRail vernieuwt het station en het stationsgebied samen met de gemeente Ede en de NS.

Spoor veilig kruisen

Het verkeer in Ede moet het spoor veilig kruisen. Automobilisten moeten zonder oponthoud van noord naar zuid kunnen rijden. Daarvoor zijn de kruisingen met het spoor aangepast.

  • De overgang Hakselseweg is vervangen door een autotunnel.
  • Naast de overgang Kerkweg is een tunnel voor voetgangers en fietsers gebouwd.
  • Bij de Stationsweg komt een fiets- en voetgangerstunnel onder het station door.
  • Bij Sysselt, tussen Enka en de kazerneterreinen, komt een fietsviaduct.

ProRail doet ook aanpassingen voor een stiller spoor. Hiervoor plaatsen we zogenaamde raildempers op de rails. Daarnaast komen er geluidsschermen langs het spoor.

Het visitekaartje van Ede

ProRail werkt voor dit project nauw samen met NS en de gemeente Ede. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Gelderland. De nieuwe overzichtelijke en veilige spoorzone wordt hét visitekaartje van Ede.

Het project Spoorzone Ede is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer op het traject Schiphol-Utrecht-Nijmegen. Het aantal reizigers tussen Schiphol, Utrecht en Nijmegen neemt toe. Daarom werken we toe naar een dienstregeling van zes intercity’s en vier sprinters per uur.

Bekijk projectwebsite
Bekijk alle projecten