A9 Holendrecht – Diemen (Gaasperdammerweg)

Onderdeel van de weguitbreiding Schiphol, Amsterdam en Almere (SAA). Op de A9 tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen, de Gaasperdammerweg, komen extra rijstroken en een tunnel. De extra rijstroken zorgen ervoor dat de doorstroming verbetert, en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot: Er komt een circa 3 kilometer lange tunnel, voor schonere lucht en minder geluid. Bovenop het dak van de tunnel komt een groot park met een oppervlakte van 2 keer het Vondelpark, dat de wijken in Amsterdam Zuidoost met elkaar verbindt.

Over het project

  1. Opdrachtgever project: Rijkswaterstaat.
  2. Hoofdaannemer: IXAS Gaasperdammerweg BV (Combinatie van Ballast Nedam, Heijmans, Fluor en 3i Infrastructure).
  3. Duur project: 2015-2021.
  4. Functies: Uitvoerders, voorlieden, betontimmerlieden, betonafwerkers en bouwhulpen.

De weguitbreiding van de A9 Gaasperdammerweg wordt uitgevoerd door IXAS. Dit is een consortium dat bestaat uit de bedrijven Ballast Nedam, Heijmans, Fluor en 3i Infrastructure. IXAS is speciaal opgericht voor het project A9 Gaasperdammerweg. Ballast Nedam en Heijmans zijn gespecialiseerd op het gebied van bouw en infrastructuur. Fluor is gespecialiseerd in projectmanagement voor complexe projecten, met name in de infrastructuur, olie en gas industrie. 3i Infrastructure is een investeringsbedrijf.

Wat wordt er gerealiseerd?

Verbreding van de Gaasperdammerweg van 2 keer 2 rijstroken en 2 spitsstroken naar 2 keer 5 rijstroken en een wisselstrook.

Uitbreiding A2 tussen knooppunt Holendrecht en de aansluiting Ouderkerk a/d Amstel van 4 naar 5 rijstroken voor verkeer richting Amsterdam.
Aanleg van de Gaasperdammertunnel tussen rivier de Gaasp en de spoorlijn Amsterdam – Utrecht. De tunnel bestaat uit 5 buizen voor een hoofd- en parallelbaanstructuur aangevuld met een wisselstrook in de middelste buis. De twee buitenste buizen zijn voor het lokale verkeer.
De vernieuwing of uitbreiding van 15 kunstwerken.

Enkele cijfers over dit project:

  • 9 kilometer weguitbreiding
  • 3 kilometer tunnel met 5 tunnelbuizen
  • 4 kruisende wegen
  • 2 kruisende spoorlijnen voor trein en metro
  • 1.300 meter geluidscherm
  • 61.000 m² extra wateroppervlak

Op de site van het bezoekerscentrum Rijkswaterstaat is nog meer informatie over het project te vinden.

Rol van Aelbers

Eind 2015 hebben we de eerste medewerkers mogen plaatsen op het project A9 Gaasperdammerweg. Inmiddels is dit het project waar Aelbers het grootste aantal van haar medewerkers aan het werk heeft!

Integrale Veiligheid is onderdeel van het project. Dat betekent dat er rekening wordt gehouden met veiligheid vanuit diverse invalshoeken in het ontwerp, de bouw en het onderhoud van de A9. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het Veiligheidsprogramma “GO! IXAS”. GO staat voor Geen Ongevallen en heeft als doel het verhogen van het veiligheidsbewustzijn. Aelbers is reeds bekend met GO! en de GO! App, het programma waarbij aanspreken op onveilig gedrag een grote rol speelt.

Veiligheidspas GO Geen Ongevallen!De pas (Nederlandse versie) met de GO! regels (afkomstig van Heijmans) zijn in een eerdere fase door Aelbers vertaald en daardoor ook toepasbaar voor buitenlandse medewerkers. Ook bij verschillende versies van de toolboxen die worden vermeld op de website geenongevallen.nl, heeft Aelbers een rol gespeeld in het vertalen ervan. 

Bekijk de animatie

(foto's medewerkers: Marcel Steinbach)